Kaos om natten og plan for dagen

23. september 2008

Alder:
9 mdr.

Kaos om natten og plan for dagen

Kære Helen,

Nu har jeg atter brug for dine kyndige ord. Lara er nu på vej til at blive 10 måneder – en altid glad og harmonisk pige, som elsker at kravle rundt, lege og tumle. MEN – og her kommer et STORT men! Hun sover ekstremt dårligt om natten, og jeg er ved at gå ud af mit gode skind, da jeg går rundt og er evigt træt med mangel på overskud til små ting i hverdagen!

Lara bliver puttet hver aften ca. kl.20. Hun er for så vidt god til at falde i søvn, og sover også uden at rumstere eller klynke frem til ca.2 Herefter er det, at kaoset opstår! Frem til ved 5-6 tiden sover hun utrolig uroligt. Vender og drejer sig, smider sutten ud, kravler rundt, klynker lidt, falder hen igen – starter forfra igen igen med det hele. I nat har jeg været oppe 5 gange i tidsrummet 2-5, og det er da ikke ”normalt” i hendes alder, burde man mene.

Jeg giver hende ikke mad om natten normalt – det stoppede jeg med for mange måneder siden. Men den sidste halvanden måned (knap 2 måneder), så har jeg måtte give hende en flaske ved 4 tiden for at hun kunne sove videre. Her har hun ofte drukket omkring 200 ml. Jeg har også prøvet at gå tilbage til at give hende en sen aftenflaske, men lige lidt hjælper det på hendes nattesøvn.

Til det hele kan jeg fortælle, at hun IKKE har fået tænder endnu, og jeg kan heller ikke se, at der er nogen på vej. Hun har i denne lange periode været utrolig svær at få til at spise morgenmad og frokost. Sine daglige flasker + aftensmad lapper hun i sig med velbehag. Dertil er hun på vej ...

Annonce

... til at gå. Hun har stået selv nogle gange uden at holde ved noget, men har endnu ikke taget sine første skridt.

Hvad kan jeg gøre/skal jeg gøre for at vi kan få en ordentlig søvn alle sammen, så jeg atter kan genfinde den energi, jeg plejede at have. Har aldrig synes at det var hårdt at have hende, men nu må jeg være ærlig at sige, at jeg er træt og MEGET frustreret over ikke at få noget mere søvn.

Vores dag ser således ud (under normale omstændigheder):
6: Får morgenflaske og sover videre
8: morgenmad
10: flaske + lur af ca. 1-2 timers varighed
12: frokost
14: flaske + lur af 1-2 timers varighed
16: mellemmåltid
18: aftensmad
20: flaske + i seng

Hun drikker mellem 400 og 600 ml pr dag, så ville det måske være en idé, at skære ned på én eller flere af flaskerne og i stedet tilbyde noget mere fast føde?

Dernæst skal jeg høre dig, om du har forslag til en ny plan vi kan følge frem til hun skal i vuggestue om 1½ måned. Deres plan for mad ser nemlig anderledes ud end den gør herhjemme, og jeg ville rigtig gerne kunne forberede hende på en god opstart.

Vuggestuens plan ser således ud:
7.30 brød frugt m.m. Vuggestuen tilbyder ikke grød til morgenmad
9: frugt eller grønt + lur
11: Frokost – varm mad 4 gange om uden, rugbrød 1 gang om ugen
12-14: lur
14: brød + frugt

Jeg håber du kan hjælpe mig lidt – ved snart ikke hvad jeg skal gøre med den søvn. Skal selv starte arbejde om 2 måneder, og lige nu, så kan jeg bare slet ikke overskue det :0(

Med venlig hilsen
Laras trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet